Raddictive Blog

Olcsó játék olcsó gépre?

2018. november: játékipari baklövések sorozata

2018. december 03. 18:43 - Doz

raddictive_2018november.jpg

Az idei évet egyértelműen a balhék uralták a gaming ágazatban, ezért is volt üdítő a Red Dead Redemption 2. október 26-i megjelenését követő átmeneti pozitív hangulat. Ez az állapot azonban nem tartott sokáig, ugyanis három kiadóra is rázúdult a népharag.

Valve

Artifact

Az Artifact egy online PvP kártyajáték, amely a Dota 2 alapjaira építkezik és a műfajt uraló Heartstone kihívója. November 29-én jelent meg, és a hónapban lezajlott balhék közül ez a legenyhébb.

A játékkal kapcsolatos negatív vélemények nagyjából két csoportra oszthatóak:

  • A közösség konzervatív tagjai szerint a cég biztonsági politikát folytat, ami miatt elhanyagolja szeretett franchise-ait azért, hogy teljes mértékben igazodjon az iparág által diktált trendeknek. Se Left 4 Dead 3, se Half-Life 3, se Portal 3, inkább egy újabb kártyajáték egy már eleve telített piacra.
  • Az Artifact játékmenetét sokan dícsérik komplexitása miatt. (A játék tervezője Richard Garfield volt, akinek a Magic: The Gathering című műfaji klasszikus is köszönhető.) A játék mögött rejlő pénzügyi rendszer viszont kemény kritikákat kapott: eleve 20 dollárról indul az ára és további kiadásokkal jár, ha játszani akarsz. [1] [2]

És hogy ez miért gáz?

1998 nagyon fontos volt a gaming-történelemben. Három FPS is megjelent ebben az évben, ami képes volt a műfajt domináló id Software egyeduralmát megtörni:

  • A Delta Force a taktikai FPS-ek egyik előfutára volt,
  • az Unreal fantasztikus látvánnyal szolgált,
  • a Valve által fejlesztett Half-Life pedig az interaktív történetmesélés terén nyújtott forradalmi élményt.

A Half-Life történeti íve töretlen volt, a narratívába pedig végig az általad irányított karakter érzékszervein keresztül kapcsolódtál be. A Half-Life 2 is ezt a narratív sémát követte, azonban a Source Engine komplex fizikája mélyebb beleélést és kreatívabb feladványokat adott a játékosoknak.

A Valve eközben felkarolta a Half-Life modjaként indult Counter-Strike-ot és elindította újító jellegű digitális disztribúciós felületét, a Steamet is. A Left 4 Dead 1-2, a Team Fortress 2, a Dota 2 és a Counter-Strike: Global Offensive további sikereket hozott a Valve életébe...

...amelynek az a következménye, hogy a cég játékfejlesztés terén abszolút biztonsági politikát folytat napjainkban. Az Artifact problémái ebből a gondolkodásmódból fakadnak.

Blizzard

Diablo: Immortal

Röviden: a közösség azt várta, hogy a BlizzCon nagy bejelentése a Diablo 4 lesz... ehelyett viszont a Diablo Immortal című mobilos MMO-ról rántották le a leplet, amelynek a fő fejlesztője a kínai NetEase. [3] A bejelentés igazi PR-rémálom lett, mivel a Blizzard marketingesei nem számoltak azzal, hogy a Diablo rajongói bázisa alapjában az oldschool, PC-alapú vonalat képviseli. Érdemes kiemelni a reakciók béna kezelését is: 

A háttér

Teljesen érthető döntés a Blizzard ... Activison-Blizzard részéről, hogy a mobil platformok irányába terjeszkedik. Hatalmas közönséget lehet elérni, könnyebb kiszolgálni a játékosok igényeit (inkább casual/alkalmi játékosokról van szó, mint hardcore-okról) és a mikrotranzakciós rendszerek is hatalmas zsetont hoznak a konyhára.

A probléma inkább az, amit Mark Kern is kifejtett: a Blizzard nagyra nőtt és már abszolút nem látja a játékosközönség igényeit. [4] Ez a bejelentés egy leírhatatlanul nagy hiba volt marketing oldalról, mivel egy lelkes és kiéhezett közönségnek próbáltak eladni egy számára teljesen mellékes, "helyetttesítő" célú terméket. A bejelentést követően a cég részvényárfolyama is súlyos pofont kapott. [5] A cég megítélésén a hivatalos vanilla WoW és a Warcraft 3 Reforged (remaster) sem különösebben javít.

A vanilla WoW eredetileg egy közösségi projekt volt, amelynek 800 000 feliratkozója és 150 000 aktív játékosa volt. Az üzemeltető csapat próbált tárgyalni a kiadóval, de végül jogi okok miatt leállították a szervereket, amelyek később más névvel újraindultak. [6] Az Activision - Blizzard végül belement abba, hogy saját, hivatalos vanilla szervereket indítson, amelyeket az előfizetők vehetnek majd igénybe 2019-től.

A Warcraft 3 Reforged kapcsán pedig a szintén közösségi hátterű Armies of Azeroth projekt került bajba, akik a Starcraft 2 motorjára alapozva akarták modernizálni a klasszikus játékot a kiegészítőjével együtt. Ők végül úgy döntöttek, hogy más irányban, de folytatják a munkát. [7]

A Diablo 4 persze fejlesztés alatt áll, de a beharangozóra legalább 2019-ig kell várni.

Bethesda

Gyászhír

12 éves korában elhunyt a súlyos rákkal küzdő Wes. Ő volt az a kisfiú, akinek a Bethesda teljesítette a kívánságát, hogy játszhasson a Fallout 76-tal jóval a megjelenés előtt betegsége előrehaladott állapota miatt. Nyugodjék békében! [8]

Fallout 76 megjelenés

A Fallout 76 egy, a Bethesda által készített posztapokaliptikus MMORPG, amely a Fallout világában játszódik. Platformok: Windows, Playstation 4, Xbox One.

Sokan már a bejelentése után szkeptikusak voltak a projekttel kapcsolatban, ez részben a Fallout 3 és 4 problémáira volt visszavezethető. A béta után pedig elkezdtek szállingózni a hírek a technikai és teljesítménybeli problémákról, a bugokról és a gyanúsan kifinomulatlan játékmenetről. A Bethesda reakciója erre az volt... hogy nagyon sok csak a megjelenés után lesz kijavítva a szűk időkeret miatt. A november 14-i megjelenés? Na, az egy igazi katasztrófa lett. Nagy vonalakban a játék kritikáiból:

  • Hihetetlen mennyiségű bug.
  • Zéró optimalizáció.
  • Szerverproblémák, szakadozó kapcsolat.
  • Inkonzisztens színvonalú látványvilág.
  • Hibák a fényekkel.
  • A nagy hype-ot generáló PvP rendszer nehézkesen működik.
  • Az NPC-k hiányát nem oldották meg jól a készítők.
  • Céltalan, repetitív játékmenet.
  • Túlságosan hasonlít a Fallout 4-re. (Angry Joe konkrétan asset flipnek nevezte. [9])
  • ...meg úgy a marketingkampány által felvezetett dolgok nem teljesültek semmilyen szinten.

...és így tovább. Még a kevésbé negatív kritikák sem túlzottan lelkesek. [10] [11] [12]

Eszkaláció

Viszonylag nehéz javulásra számítani egy játék kapcsán, ami a megjelenése napján egy 40-50 gigás patchet kap... de hé, a No Man's Sky megítélése is javult két év alatt, nem?

A Fallout 76-tal viszont a Bethesda túl messzire ment, ugyanis a félrevezető marketingkampány és a játék katasztrofális állapota után jött is a következő balhé.

Pénz visszatérítés? Nem-nem. [13]

Aztán a 200 dolláros spéci kiadás mellé ígért vászontáska is olcsó, gagyi nejlonná változott. A vásárlók felháborodott reakcióját úgy próbálta kezelni a Bethesda, hogy a játékon belüli valutát ajánlott nekik. 500 atomot, ami 5 dollárt ér. Viszonylag kevesen voltak elégedett a válasszal. Frissítés és pontosítás (dec 3.): Közben megjelent egy hír azzal is kapcsolatban, hogy léteznek jó minőségű Fallout táskák, azonban ezeket az influenszereknek szánták. Szintén felháborodást keltett a dolog, viszont valójában nem kapcsolódik ide, hiszen rengeteg nagy cég készít és osztogat hasonló promóciós termékeket az aktuális marketingkampánya részeként. Az ilyen, gyakran jó minőségű termékek nem a vásárlók részére készülnek. [14]

A Bethesda taktikája jogi következményekkel is járhat. A Migliaccio & Rathod ügyvédi iroda jelen pillanatban a kiadó tevékenységét vizsgálja és felmerült egy közös polgári per indításának lehetősége is. [15]

A Fallout 76 körüli botrány hátterében a Bethesda által erőltetett, elavult és problémás Creation Engine áll. A motor elődje 1997-ben született NetImmerse néven, majd 2003-ban GameBryo lett, végül megkapta a Creation Engine nevet. Habár az évek alatt folyamatosan fejlődött és frissült, bizonyos problémái még az eredeti motorra vezethetők vissza, ami iszonyatos mennyiségű technikai hibát és kompromisszumot von magával. A Forge Labs szerint ráadásul még az Elder Scrolls következő epizódjában is ezt a motort akarják alkalmazni. [16] Új motort fejleszteni drága, ez pedig a kiadók rövidtávú pénzügyi érdekeivel gyakran szembemegy.

Frissítés (december 3.): a Bethesda a Twitteren jelezte, hogy kicserélik normális minőségűre a táskákat. [17]

Ideje volt

Egyre gyakoribbá vált az a gyakorlat a kiadók körében, hogy a játékokra elégtelen mennyiségű fejlesztési időt adnak és inkább megjelentetik őket félkészen, mint hogy lekéssenek az adott szezonról. Szerencsés esetben persze megfoltozzák a szoftvereket, de ez a gyakorlat egyre pofátlanabb méreteket kezdett ölteni az utóbbi időben.

Ráadásul számos olyan trükk jelent meg például a mikrotranzakciós/lootboxrendszerek képében, amelynek az elsődleges célja a gyanútlan felhasználó megkopasztása lett. Emögött az áll, hogy a játékipar exponenciális növekedést produkált éveken keresztül, a bevételi görbék azonban mindig stabilizálódnak idővel... értelemszerű, hogy olyan vásárlói érdekekkel szemben álló taktikák is előtérbe kerültek, amelyek a folyamatos bevételt biztosítják.

A pénzükért katasztrofális minőséget kapott Fallout 76 vásárlók számára már biztosan súlyos leckének bizonyult a Bethesda tevékenysége. Az viszont a jövő kérdése, hogy a botrány hosszú távú következményei lesznek e elég súlyosak, hogy az iparágon belüli magatartás és morál javulhasson.  


Mi a véleményed ezekről a dolgokról? Pontosítanom kell valamit? Javaslatod van? Írd meg kommentben!

A képek forrása: [Pexels], [Pixabay], [Pixabay]

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://raddictive.blog.hu/api/trackback/id/tr8814418054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exterminador 2018.12.04. 15:33:12

Nem kapcsolódik szorosan ide, de szerintem már a Fallout 4 története is nagyon rossz volt. Annyira kiábrándítóra sikerült, hogy a kiegészítőket már el sem kezdtem.

naneszórakozz 2018.12.05. 14:47:19

Némi kiegészítés: A Bethesda ott rontotta el, hogy gyorsan akart kiadni egy multis játékot, amivel teljesen szembement a korábbi single player játékaival, pedig a rajongók ezt várták volna. Én is a TES VI-ot várom, nem a Fallout 76-ot.
Bizony ez egy rókabőr lehúzási próbálkozás volt csak, mert teljesen a Fallout 4 világa köszönt vissza, üresen, npc-k nélkül "majd a játékosok élettel telivé teszik" felkiáltással. Azért csinálták, hogy meglovagolják a jelenlegi multis trendet és mivel rendelkezésükre állt egy szinte teljesen kész játékalap, amibe nem sok újdonságot implementáltak, gondolták majd jó lesz a hülye playereknek ez is. Hát nem.
A másik dolog, hogy 1 évig nem lehet moddolni! Mi van? Ezek nem gondolkodnak. A Skyrimet és a Fallout 4-et jelenleg is csak a modok tartják életben! Több éve.
Hogy lehet valamit ennyi hibával kiadni? Első napokban 50 gigás peccs? Ezzel is teljesen hülyének nézik a gamereket. A pénzem nem hibás ugye, amikor fizetek vele? Akkor a játék se legyen az, vagy csak minimálisan!
Az F 76-al csak elvették a fejlesztési időt a TES VI-tól és a Fallout 5-től, már ha lesz egyáltalán utóbbi.
Mindenképpen csak jót tesz ha ezeket a problémákat felvetik és botrány kerekedik, mert talán ez visszatartja majd a többi igénytelen/hanyag/siettetős kiadót az ehhez hasonlóan botrányos játékok megjelentetésétől.
Ne feledjük, hogy mi vásárlók döntjük el mit vásárolunk! Ha nem veszik elegen, az egyértelmű jele lesz annak, hogy valamit elcsesztek.