Raddictive Blog

Olcsó játék olcsó gépre?

Egy ingyenes játék a kalandrajongóknak: Thimbleweed Park

2019. február 21. 23:27 - Doz

A klasszikus point'n'click műfajú Thimbleweed Park az újabb ingyenes játék az Epic Store egész éven át tartó akciójában, amelynek keretében kéthetente új címet zsebelhetnek be a felhasználók. Ebben a cikkben röviden bemutatom a zsánert és leírom a játékkal kapcsolatos első tapasztalataimat.

Hol találod meg a játékot?

A Thimbleweed Park Epic Store-beli oldalához kattints ide. Ahhoz, hogy el tudd indítani a játékot, le kell töltened az áruház hivatalos szoftverét! Maga az ajándék nem olcsó ám: a legtöbb platformon 20 euró körüli áron fut. Március 7-ig tudod akciósan beszerezni.

 

 

Mi az a point and click?

A point and click játékok a kalandjátékok egyik vállfaját képviselik, amelyben valamilyen kötöttebb nézetből, egér segítségével tudod karakteredet mozgatni, környezeteddel és más szereplőkkel kapcsolatba lépni, az előrehaladáshoz pedig különböző feladványokat kell megoldanod. A point and click játékokra jellemző a történet- és karakterközpontúság, illetve az, hogy fontos szerepet kapnak bennük a dialógusok. Gyakori bennük a humoros megközelítés vagy a kimondottan művészi ábrázolásmód. A zsáner a nyolcvanas, kilencvenes években élte virágkorát, majd az akciódúsabb és multiplayer modellt használó játékok miatt visszaszorultak az AAA-kategóriás mainstream vonalon.

Ez azonban egyáltalán nem jelentette a zsáner végét, hiszen a műfaji váltás ellenére rengeteg szép és tartalmas alkotás született a kétezres években is. Napjainkban a nosztalgikus érzésekre építő retró irányzat népszerűségének köszönhetően ezek a játékok egyfajta reneszánszukat élik, amelyet bizonyít a cikk tárgya is. Népszerű példák az elmúlt harminc évből:

  • Blade Runner (1997)
  • Beneath a Steeal Sky (ami szintén ingyenes a GoG.com oldalán!)
  • Gabriel Knight sorozat
  • Indiana Jones játékok
  • Leisure Suit Larry franchise
  • Maniac Mansion
  • Monkey Island sorozat
  • Myst játékok
  • Space Quest játékok
  • Syberia I - III
  • Tex Murphy

 

 

A Thimbleweed Park háttere

A Thimbleweed Park két fő embere Ron Gilbert és Gary Winnick, akik mindketten a point and click kalandjátékok veteránjai. Pontosabban a műfaj számos klasszikusa köszönhető nekik, például: Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Monkey Island és Indiana Jones játékok. 

A Thimbleweed Park története 2014-ben kezdődött, amikor is Gilbert és Winnick kitalálta, hogy készítenek egy, a nyolcanas éveket megidéző játékot. Kickstarter kampányt indítottak, amely jelentősen túlteljesítette az alapgólt, majd hároméves fejlesztési ciklust követően 2017-ben megjelent a játék. Döbbenetes meglepetést (nem) okozva a kritika és a közönség is imádta.

Tapasztalatok a játékról

Még én is nagyon az elején járok, ezért csak nagy vonalakban leírom az első tapasztalataimat.

A játék sztorija a Thimbleweed Park nevű kisvárosban játszódik 1987-ben és egy gyilkossággal kezdődik. A nyomozás miatt két FBI ügynök érkezik a városba: Reyes egy tapasztalt, sztoikus nyomozónő, akinek tökéletes ellentéte a magát kezdőként beállító Ray. Az egyetlen közös bennük, hogy mindkettejüknek van egy titkos kis terve.

A készítők remekül implementálták a retró stílust a modern viszonyok közé. A játék remekül néz ki, nagyon könnyű rákapni a kezelésére, ráadásul remekül megidézi a nyolcvanas évek és a klasszikus kalandjátékok szellemiségét. A történetről egyelőre még nem tudok nyilatkozni, viszont a karakterépítés és a humor nagyon jól működik. Az egész kicsit emlékeztet a Twin Peaksre is, ami nagyon nagy pozitívum számomra.

 

09.jpg

 

Thimbleweed Park gépigény

Habár a Thimbleweed Park retró stílusú játék, modern hardverre és korszerű fejlesztőkörnyezetben készült, így van némi gépigénye. Az ajánlott konfig az Epic Store szerint:

  • frissített Windows 7,
  • processzor: 2 GHz,
  • memória: 4 gigabyte,
  • videokártya: Intel HD3000,
  • DirectX: 11 vagy afelett.

Ha lesz egy kis időm a közeljövőben, megpróbálom tesztelni a játékot valamilyen nagyon-nagyon olcsókategóriás gépen, hogy pontosabb számokat tudjak adni. Addig is: jó szórakozást hozzá!

Frissítés, 2019. április 4.:

Próbálkoztam egy Windows 7 - Pentium 4 kombóval, de az Epic Store launcher egyszerűen nem indult el rajta. Folytatása következik.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://raddictive.blog.hu/api/trackback/id/tr7514642184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2019.02.24. 12:44:43

Bár nem vagyok informatikus, azt képtelen vagyok megérteni, hogy minek kell ilyen "brutál" hardver egy olyan játékhoz, ami ránézésre C64-en elment volna... (Zak Mckracken and the alien midwellers, Maniac Mansion).

Doz 2019.03.03. 13:49:13

@MEDVE1978: Kevés konkrétumot tudok a Thimbleweed Park hátteréről, de általánosságban véve három oka van annak, ha egy egyszerűnek tűnő játéknak nagy a gépigénye.

1) Korábban sok balhé volt a rosszul vagy nem elég körültekintően meghatározott gépigényekből, ezért én is inkább az ajánlottat szoktam írni, mint a minimálist. Az itt megadott gépigény körülbelül egy alsókategóriás új laptop szintjével egyezik meg, ez egy jó kiindulási pontot ad a hozzá nem értő vásárlóknak. Ha jól tippelek, valójában egy krumplin is elfut ez a játék. (Éppen Win7-et telepítek egy 15 éves P4-re, kíváncsi vagyok, hogy azon hogy megy, frissítem majd a cikket az eredményekkel.)

2) A szoftvereknél, különösen a játékoknál sokszor nem feltétlenül a grafikai elvárások, hanem a modern fejlesztőkörnyezetek követelményei határozzák meg a gépigényt. Egy elavult fejlesztőkörnyezet ugyan lehet, hogy sokkal kisebb gépigényű, a modern eszközökkel való modern kompatibilitás miatt nem feltétlenül jó választás. Itt különösen fontos volt ez a tényező, mivel rengeteg platformra megjelent a játék: Windows mellett Linux, PS4, Xbox One, Switch, MacOS, iOS, Android.

3) (Ha jól sejtem, erre a játékra ez nem lesz igaz.) Az optimalizálással jó ideje gondok vannak a játékiparban. Túl sok hardver / rendszer, túlságosan rövidre szabott határidők, illetve a kisebb vagy független játékoknál a szakértelem vagy erőforrások hiánya is lehet a gond oka. Az optimalizálás gyakran a kiadók által pofátlanul időzített nyilvános béták, illetve az előzetes statisztikai adatok hiánya miatt csak a megjelenés utánra marad (ha egyáltalán elvégzik).

Doz 2019.03.03. 15:13:02

@MEDVE1978: *Egy elavult fejlesztőkörnyezet ugyan lehet, hogy sokkal kisebb gépigényű, de a modern eszközökkel való kompatibilitás hiánya miatt nem feltétlenül jó választás.