Raddictive Blog

Olcsó játék olcsó gépre?

2018. november: játékipari baklövések sorozata

2018. december 03. 18:43 - Doz

raddictive_2018november.jpg

Az idei évet egyértelműen a balhék uralták a gaming ágazatban, ezért is volt üdítő a Red Dead Redemption 2. október 26-i megjelenését követő átmeneti pozitív hangulat. Ez az állapot azonban nem tartott sokáig, ugyanis három kiadóra is rázúdult a népharag.

Valve

Artifact

Az Artifact egy online PvP kártyajáték, amely a Dota 2 alapjaira építkezik és a műfajt uraló Heartstone kihívója. November 29-én jelent meg, és a hónapban lezajlott balhék közül ez a legenyhébb.

A játékkal kapcsolatos negatív vélemények nagyjából két csoportra oszthatóak:

  • A közösség konzervatív tagjai szerint a cég biztonsági politikát folytat, ami miatt elhanyagolja szeretett franchise-ait azért, hogy teljes mértékben igazodjon az iparág által diktált trendeknek. Se Left 4 Dead 3, se Half-Life 3, se Portal 3, inkább egy újabb kártyajáték egy már eleve telített piacra.
  • Az Artifact játékmenetét sokan dícsérik komplexitása miatt. (A játék tervezője Richard Garfield volt, akinek a Magic: The Gathering című műfaji klasszikus is köszönhető.) A játék mögött rejlő pénzügyi rendszer viszont kemény kritikákat kapott: eleve 20 dollárról indul az ára és további kiadásokkal jár, ha játszani akarsz. [1] [2]

És hogy ez miért gáz?

1998 nagyon fontos volt a gaming-történelemben. Három FPS is megjelent ebben az évben, ami képes volt a műfajt domináló id Software egyeduralmát megtörni:

  • A Delta Force a taktikai FPS-ek egyik előfutára volt,
  • az Unreal fantasztikus látvánnyal szolgált,
  • a Valve által fejlesztett Half-Life pedig az interaktív történetmesélés terén nyújtott forradalmi élményt.

A Half-Life történeti íve töretlen volt, a narratívába pedig végig az általad irányított karakter érzékszervein keresztül kapcsolódtál be. A Half-Life 2 is ezt a narratív sémát követte, azonban a Source Engine komplex fizikája mélyebb beleélést és kreatívabb feladványokat adott a játékosoknak.

A Valve eközben felkarolta a Half-Life modjaként indult Counter-Strike-ot és elindította újító jellegű digitális disztribúciós felületét, a Steamet is. A Left 4 Dead 1-2, a Team Fortress 2, a Dota 2 és a Counter-Strike: Global Offensive további sikereket hozott a Valve életébe...

...amelynek az a következménye, hogy a cég játékfejlesztés terén abszolút biztonsági politikát folytat napjainkban. Az Artifact problémái ebből a gondolkodásmódból fakadnak.

Blizzard

Diablo: Immortal

Röviden: a közösség azt várta, hogy a BlizzCon nagy bejelentése a Diablo 4 lesz... ehelyett viszont a Diablo Immortal című mobilos MMO-ról rántották le a leplet, amelynek a fő fejlesztője a kínai NetEase. [3] A bejelentés igazi PR-rémálom lett, mivel a Blizzard marketingesei nem számoltak azzal, hogy a Diablo rajongói bázisa alapjában az oldschool, PC-alapú vonalat képviseli. Érdemes kiemelni a reakciók béna kezelését is: 

A háttér

Teljesen érthető döntés a Blizzard ... Activison-Blizzard részéről, hogy a mobil platformok irányába terjeszkedik. Hatalmas közönséget lehet elérni, könnyebb kiszolgálni a játékosok igényeit (inkább casual/alkalmi játékosokról van szó, mint hardcore-okról) és a mikrotranzakciós rendszerek is hatalmas zsetont hoznak a konyhára.

A probléma inkább az, amit Mark Kern is kifejtett: a Blizzard nagyra nőtt és már abszolút nem látja a játékosközönség igényeit. [4] Ez a bejelentés egy leírhatatlanul nagy hiba volt marketing oldalról, mivel egy lelkes és kiéhezett közönségnek próbáltak eladni egy számára teljesen mellékes, "helyetttesítő" célú terméket. A bejelentést követően a cég részvényárfolyama is súlyos pofont kapott. [5] A cég megítélésén a hivatalos vanilla WoW és a Warcraft 3 Reforged (remaster) sem különösebben javít.

A vanilla WoW eredetileg egy közösségi projekt volt, amelynek 800 000 feliratkozója és 150 000 aktív játékosa volt. Az üzemeltető csapat próbált tárgyalni a kiadóval, de végül jogi okok miatt leállították a szervereket, amelyek később más névvel újraindultak. [6] Az Activision - Blizzard végül belement abba, hogy saját, hivatalos vanilla szervereket indítson, amelyeket az előfizetők vehetnek majd igénybe 2019-től.

A Warcraft 3 Reforged kapcsán pedig a szintén közösségi hátterű Armies of Azeroth projekt került bajba, akik a Starcraft 2 motorjára alapozva akarták modernizálni a klasszikus játékot a kiegészítőjével együtt. Ők végül úgy döntöttek, hogy más irányban, de folytatják a munkát. [7]

A Diablo 4 persze fejlesztés alatt áll, de a beharangozóra legalább 2019-ig kell várni.

Bethesda

Gyászhír

12 éves korában elhunyt a súlyos rákkal küzdő Wes. Ő volt az a kisfiú, akinek a Bethesda teljesítette a kívánságát, hogy játszhasson a Fallout 76-tal jóval a megjelenés előtt betegsége előrehaladott állapota miatt. Nyugodjék békében! [8]

Fallout 76 megjelenés

A Fallout 76 egy, a Bethesda által készített posztapokaliptikus MMORPG, amely a Fallout világában játszódik. Platformok: Windows, Playstation 4, Xbox One.

Sokan már a bejelentése után szkeptikusak voltak a projekttel kapcsolatban, ez részben a Fallout 3 és 4 problémáira volt visszavezethető. A béta után pedig elkezdtek szállingózni a hírek a technikai és teljesítménybeli problémákról, a bugokról és a gyanúsan kifinomulatlan játékmenetről. A Bethesda reakciója erre az volt... hogy nagyon sok csak a megjelenés után lesz kijavítva a szűk időkeret miatt. A november 14-i megjelenés? Na, az egy igazi katasztrófa lett. Nagy vonalakban a játék kritikáiból:

  • Hihetetlen mennyiségű bug.
  • Zéró optimalizáció.
  • Szerverproblémák, szakadozó kapcsolat.
  • Inkonzisztens színvonalú látványvilág.
  • Hibák a fényekkel.
  • A nagy hype-ot generáló PvP rendszer nehézkesen működik.
  • Az NPC-k hiányát nem oldották meg jól a készítők.
  • Céltalan, repetitív játékmenet.
  • Túlságosan hasonlít a Fallout 4-re. (Angry Joe konkrétan asset flipnek nevezte. [9])
  • ...meg úgy a marketingkampány által felvezetett dolgok nem teljesültek semmilyen szinten.

...és így tovább. Még a kevésbé negatív kritikák sem túlzottan lelkesek. [10] [11] [12]

Eszkaláció

Viszonylag nehéz javulásra számítani egy játék kapcsán, ami a megjelenése napján egy 40-50 gigás patchet kap... de hé, a No Man's Sky megítélése is javult két év alatt, nem?

A Fallout 76-tal viszont a Bethesda túl messzire ment, ugyanis a félrevezető marketingkampány és a játék katasztrofális állapota után jött is a következő balhé.

Pénz visszatérítés? Nem-nem. [13]

Aztán a 200 dolláros spéci kiadás mellé ígért vászontáska is olcsó, gagyi nejlonná változott. A vásárlók felháborodott reakcióját úgy próbálta kezelni a Bethesda, hogy a játékon belüli valutát ajánlott nekik. 500 atomot, ami 5 dollárt ér. Viszonylag kevesen voltak elégedett a válasszal. Frissítés és pontosítás (dec 3.): Közben megjelent egy hír azzal is kapcsolatban, hogy léteznek jó minőségű Fallout táskák, azonban ezeket az influenszereknek szánták. Szintén felháborodást keltett a dolog, viszont valójában nem kapcsolódik ide, hiszen rengeteg nagy cég készít és osztogat hasonló promóciós termékeket az aktuális marketingkampánya részeként. Az ilyen, gyakran jó minőségű termékek nem a vásárlók részére készülnek. [14]

A Bethesda taktikája jogi következményekkel is járhat. A Migliaccio & Rathod ügyvédi iroda jelen pillanatban a kiadó tevékenységét vizsgálja és felmerült egy közös polgári per indításának lehetősége is. [15]

A Fallout 76 körüli botrány hátterében a Bethesda által erőltetett, elavult és problémás Creation Engine áll. A motor elődje 1997-ben született NetImmerse néven, majd 2003-ban GameBryo lett, végül megkapta a Creation Engine nevet. Habár az évek alatt folyamatosan fejlődött és frissült, bizonyos problémái még az eredeti motorra vezethetők vissza, ami iszonyatos mennyiségű technikai hibát és kompromisszumot von magával. A Forge Labs szerint ráadásul még az Elder Scrolls következő epizódjában is ezt a motort akarják alkalmazni. [16] Új motort fejleszteni drága, ez pedig a kiadók rövidtávú pénzügyi érdekeivel gyakran szembemegy.

Frissítés (december 3.): a Bethesda a Twitteren jelezte, hogy kicserélik normális minőségűre a táskákat. [17]

Ideje volt

Egyre gyakoribbá vált az a gyakorlat a kiadók körében, hogy a játékokra elégtelen mennyiségű fejlesztési időt adnak és inkább megjelentetik őket félkészen, mint hogy lekéssenek az adott szezonról. Szerencsés esetben persze megfoltozzák a szoftvereket, de ez a gyakorlat egyre pofátlanabb méreteket kezdett ölteni az utóbbi időben.

Ráadásul számos olyan trükk jelent meg például a mikrotranzakciós/lootboxrendszerek képében, amelynek az elsődleges célja a gyanútlan felhasználó megkopasztása lett. Emögött az áll, hogy a játékipar exponenciális növekedést produkált éveken keresztül, a bevételi görbék azonban mindig stabilizálódnak idővel... értelemszerű, hogy olyan vásárlói érdekekkel szemben álló taktikák is előtérbe kerültek, amelyek a folyamatos bevételt biztosítják.

A pénzükért katasztrofális minőséget kapott Fallout 76 vásárlók számára már biztosan súlyos leckének bizonyult a Bethesda tevékenysége. Az viszont a jövő kérdése, hogy a botrány hosszú távú következményei lesznek e elég súlyosak, hogy az iparágon belüli magatartás és morál javulhasson.  


Mi a véleményed ezekről a dolgokról? Pontosítanom kell valamit? Javaslatod van? Írd meg kommentben!

A képek forrása: [Pexels], [Pixabay], [Pixabay]

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://raddictive.blog.hu/api/trackback/id/tr7414418054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exterminador 2018.12.04. 15:33:12

Nem kapcsolódik szorosan ide, de szerintem már a Fallout 4 története is nagyon rossz volt. Annyira kiábrándítóra sikerült, hogy a kiegészítőket már el sem kezdtem.

naneszórakozz 2018.12.05. 14:47:19

Némi kiegészítés: A Bethesda ott rontotta el, hogy gyorsan akart kiadni egy multis játékot, amivel teljesen szembement a korábbi single player játékaival, pedig a rajongók ezt várták volna. Én is a TES VI-ot várom, nem a Fallout 76-ot.
Bizony ez egy rókabőr lehúzási próbálkozás volt csak, mert teljesen a Fallout 4 világa köszönt vissza, üresen, npc-k nélkül "majd a játékosok élettel telivé teszik" felkiáltással. Azért csinálták, hogy meglovagolják a jelenlegi multis trendet és mivel rendelkezésükre állt egy szinte teljesen kész játékalap, amibe nem sok újdonságot implementáltak, gondolták majd jó lesz a hülye playereknek ez is. Hát nem.
A másik dolog, hogy 1 évig nem lehet moddolni! Mi van? Ezek nem gondolkodnak. A Skyrimet és a Fallout 4-et jelenleg is csak a modok tartják életben! Több éve.
Hogy lehet valamit ennyi hibával kiadni? Első napokban 50 gigás peccs? Ezzel is teljesen hülyének nézik a gamereket. A pénzem nem hibás ugye, amikor fizetek vele? Akkor a játék se legyen az, vagy csak minimálisan!
Az F 76-al csak elvették a fejlesztési időt a TES VI-tól és a Fallout 5-től, már ha lesz egyáltalán utóbbi.
Mindenképpen csak jót tesz ha ezeket a problémákat felvetik és botrány kerekedik, mert talán ez visszatartja majd a többi igénytelen/hanyag/siettetős kiadót az ehhez hasonlóan botrányos játékok megjelentetésétől.
Ne feledjük, hogy mi vásárlók döntjük el mit vásárolunk! Ha nem veszik elegen, az egyértelmű jele lesz annak, hogy valamit elcsesztek.
süti beállítások módosítása