Raddictive Blog

Olcsó játék olcsó gépre?

Nosztalgiázás az első gépemmel, a jó öreg Pentium 1-gyel

2019. augusztus 01. 22:46 - Doz

Néhány nappal ezelőtt lavinaként szakadt rám a harmincadik születésnapom gondolatának súlya. Gondoltam, ez most jó alkalom, hogy elővegyem az első gépemet, nosztalgiázzak vele egy kicsit... és ha már itt vagyok, írok is róla néhány sort.

Háttérsztori

2003-ban követtem el életem legnagyobb hibáját, hogy általános iskolából egy puccos gimnáziumba mentem tovább a jobb oktatás reményében. A szüleimnek nem volt sok pénze, hiába dolgoztak éjt nappallá téve, így egy olcsóbb használt számítógépet kellett vásárolniuk nekem. Az informatikaoktatás persze szar volt az osztályomban, nem igazán voltak alapjaim a témában, szóval nem volt más választás.

Végül egy Pentium 1-est vettek 1995-ös alaplapi dátummal és előtelepített Windows 98-cal. Volt hozzá egy 14 colos kis Dell monitor UV-szűrő üveggel, billentyűzet, A4-tech egér és persze kábelek. Ha jól emlékszem, ez 40 ezer forint egyben. Később kaptam egy pici hangszórópárt, egy PCI bővítőkártyát és egy Lexmark Z23 nyomtatót is. 

 

A hardver

A gép specifikációja:

  • (feltehetőleg) QDI alaplap Intel Triton 430FX chipsettel,
  • Intel Pentium 100 MHz,
  • Western Digital HDD, 324 megabájt,
  • S3 Trio 64V+ videokártya, 1 megabájt memóriával (PCI),
  • 16 mega EDO RAM,
  • ESS AudioDrive ES1868F ISA hangkártya,
  • csörgő-zörgő, 24x CD meghajtó.

 

Tapasztalatok

2003-ban egy Pentium 1-es már nagyon elavultnak számított, viszont éppen ennek köszönhetem, hogy informatikai vonalon indultam el.

...meg hogy legalább részben épeszű maradtam.

A teljesítmény ugyan kevés volt, de pont elég arra, hogy megismerkedjem a számítógép kezelésének alapjaival. Fájlkezelés, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, operációs rendszer... meg persze játékok. Volt pár előtelepített demó a gépen, aztán a régi általános iskolámból még szereztem néhány DOS alapú játékot is. 

A 16 mega RAM, a még MMX-mentes processzor és a nagyon korlátozott képességű chipset miatt mindig is aránylag lassúcska volt a gép, akkoriban azonban a világot jelentette nekem. A Windows 98 egyébként egész kezes volt, bár azért csak sikerült idővel összeborítanom. Ez akkoriban borzasztó frusztráló volt, viszont hosszú távon kifizetődött a dolog, hiszen a DOS-szal való babrálás miatt a parancssori kezeléssel gyorsan meg tudtam barátkozni későbbi kísérletezéseim is tanulmányaim során.

 

Mindig sajnáltam, hogy nem vagyok egy tizessel idősebb, mert nagyon éltem volna a kilencvenes évek IT világát. A hardverek, szoftverek... ah, az egész korszak.

A pozitív irányba húzó "nincs gyenge gép, csak rosszul belőtt célok" mentalitásomat is ennek a kis vasnak köszönhetem, ami szerintem az évek alatt rengeteget spórolt nekem.

Ha nem igazán megy az írás, mai napig elő szoktam venni valamelyik régi laptopomat, amin Office 97 fut. Az egyszerű Word és a cuki cica asszisztens mindig nosztalgikus hangulatba hoz, általában azonnal fel is oldja a mentális blokkot.

 

Játékaim a korszakból

Három előtelepített demó volt a gépen, amivel sokat szórakoztam, illetve még két játék, amit a régi általános sulimból szereztem.

POD - Planet of Death demó

A POD - Planet of Death egy egyszerű posztapokaliptikus autóversenyzős játék, amelynek nagyon kellemes hangulata van.

Ez a demó finoman szólva is megtépte a gépemet. Az S3 Trio 64V+ egy hihetetlenül megbízható videokártya volt mindig is, azonban nagyon kis teljesítményű. Ráadásul ezt a játékot éppen az MMX-szel reklámozták, ezért gondolhatod, hogy milyen remek frame rate-ekkel ment a régi gépen.

De becsületére váljon a vasnak, hogy azért ment rendesen.

 

Speed Haste demó

A Speed Haste egy végletekig leegyszerűsített autóversenyzős játék, amelyben stock vagy formula autókkal kell körversenyeket teljesíteni. DOS alapú a játék, a standard 320x200-as felbontás mellett tud 640x480-at is. A demóban talán két autó és két pálya állt rendelkezésre. Az AI és a fizikai hihetetlenül minimalista volt, viszont remek volt a játék hangulata, és szerettem a vidám hangulatú zenéjét is.

Alacsonyabb felbontással remekül futott a gépen, a 640x480-as módot azért annyira nem szerette az S3.

 

Star Wars Jedi Knight: Mysteries of the Sith demó

Ebben a pályányi demóban Kyle Katarnt irányítva kell kitakarítani egy birodalmi bázist.

...szörnyen ment a gépen, nem emlékszem, hogy igazából bármeddig is eljutottam volna benne. Nem is igazán tudtam, mit kell csinálni (akkor még nem tudtam angolul), ráadásul a frame rate és a töltése idő sem volt elég baráti. Egy idő után töröltem a gépről, a 324 megás merevlemezzel nagyon takarékosnak kellett lennem. A demó végigjátszása a Youtube-on.

 

Wolfenstein 3D

Az id szoftver legendás játéka az egyik első FPS, amiben BJ Blazkowiczot irányítva kell nácikat gyilkolni hat epizódon keresztül. Szerettem, rengeteg időt öltem a játékba, de ma már nem lenne hozzá türelmem.

 

Terep2

...ehhez viszont már annál inkább.

Mit is mondhatnék egy ilyen legendáról?

Imádtam, hogy van benne coop, hogy jól megy és hogy szabályok, megkötések nélkül szórakozhatok a remek fizikával és törésmodellel. Idővel sikerült hozzá sok pályát is szerezni.

Hihetetlen, hogy mennyire megelőzte a korát ez a játék, pedig csak egy prototípusnak szánta Nagymáthé Dénes.

 

Warcraft

Nagyon-nagyon-nagyon sok időt töltöttem el ezzel a játékkal, imádtam a lore-t, de igazából sosem tudtam befejezni, mert zéró érzékem van a stratégiai játékokhoz. 

Azt hiszem ideje elővennem és letudnom a tartozást.

 

A csere és utóélet

Hosszú távon viszont nem volt már elég ez a gép, ezért körülbelül egy - másfél év spórolás után a szüleim vásároltak egy korszerű gépet, amit már egy Northwood alapú 2,4 GHz-es Intel Celeron hajtott. A kilométeres váltás ellenére azonban időről időre mindig előkerült ez a gép 2004 után is.

 

 

További események a gép életében

  • Még a váltás előtt megpróbáltam processzort cserélni és RAM-ot bővíteni benne, végül csak ez utóbbi sikerült. 16-ról 40 megára nőtt a mennyiség, a rendszer stabilitása és sebessége javult.
  • Az eredeti merevlemez elhalálozott, majd úgy emlékszem, az utódja is. Valószínűleg a tápegység volt hibás, azt azóta cseréltem egy másikra, jelen pillanatban pedig egy 600 megás vinyó van benne.
  • Később kapott egy 133 megahertzes processzort, ami furcsa, mert az előbb szóraztam vele és most megint 100 megahertzes van benne. Vajon hová tettem azt, ami követte az első procit?
  • Többször cseréltem benne videokártyát és hangkártyát.
  • Egy ideig Damn Small Linuxszal kísérleteztem a gépen, erről szóltam is egy pár szót a Linux operációs rendszerekről készült cikkünkben.
  • Az USB 2.0 portbővítőt is többször kiszereltem belőle, ha kellett, egy ideje viszont végleg benne hagytam.
  • A soros és párhuzamos port vezérlője meghalhatott, nem tudom életre kelteni, ezért most USB egérrel kell használnom a gépet. (Az alaplapon nincs PS2 vezérlés.)
  • Az eredeti házát megtámadták az egerek. A korrózió nagyon gáz volt, ezért kicseréltem egy sokkal jobb állapotúra, viszont az előlapja az eredeti maradt.
  • A csörgő-zörgő CD-meghajtó helyére került egy 52x LG, ami végre olvas újraírható lemezeket is, cserébe elkezdett vacakolni.
  • 2017-ben biztosan használtam valamire, mert egy csomó GDPR-os ismertető és céges blogcikk volt rajta.

A gép mókolás közben, 2012 környékén.

 

2019

Tehát a jelenlegi specifikáció:

  • (még mindig csak talán) QDI alaplap Intel Triton 430FX chipsettel,
  • Intel Pentium 100 MHz,
  • Western Digital HDD, 600 megabájt,
  • S3 Virge videokártya, 2 megabájt memóriával (PCI),
  • 64 mega EDO RAM,
  • AvanceLogic ALS120 ISA hangkártya,
  • kattogó és idegesítő 52x LG CD meghajtó.

A gépen megint Windows 98 fut, Office 97 is telepítve van rá, ráadásul az első háttérképem és színsémám van rajta beállítva. 

Indítás előtt némileg izgultam, hogy néhány év pihenő után vajon feléled e a gép, vagy elviszi a tápja. Mázlim volt, minden oké.

A rendszer nem volt vészesen lassú, bár azért a mai SSD / okostelefon korszakban egy picit éreztem magamon a türelmetlenséget. Indítás után persze bosszankodtam, hogy telepítgetnem kell pár drivert és a lemezeim szanaszét vannak a házban, aztán elkezdtem szórakozni a rendszerrel és indítottam egy terep2-t. Végül betettem a GAMF 40 éves évfordulójára készült CD-t és elmerültem benne.

Egy idő után azért elkezdett zavarni az is, hogy ez nem egy halk gép. A vinyó üvölt, a ventiknek ... nos, van hangja, és a CD meghajtó sem volt éppen csendes. Mindenesetre jó élmény volt nosztalgiázni egy kicsit vele.

Tényleg Warcraftozni kéne.

És Neked mi volt az első géped? Írd meg a kommentek között!

 

Az első hátterem, a fájlnév SCREEN49.JPG volt. Ismeri valaki az eredetét?

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://raddictive.blog.hu/api/trackback/id/tr4914989540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása