A Serious Sam 2 lényegében egy kilencvenes évekbeli FPS-ekre hajazó horde shooter (hordahentelde?), amely az öntudatos, teljesen zakkant humort és egy szombat délelőtti gyerekmese stílusát kombinálja.
Megéri az árát a Serious Sam 2?
A végtelenségig komolytalan és önreflexív Serious Sam 2 két előzménye némileg sötétebb és keményebb hangulattal bír, amit jópár kritikában és véleményben negatívumként fogalmaztak meg. Még szerencse, hogy nekem ez volt a belépőm a franchise-ba, így viszonyítási alap nélkül tudtam keblemre ölelni az elborult humort.
Telis-tele van őrült kreativitással, poénokkal és faltól falig tartó akcióból - amiből őszintén szólva egy kicsit már sok is volt. A tucatszámra ömlő ellenfelek komoly taktikázást, a prioritások ésszerű meghatározását és a lehetséges csapdák felmérését kívánják meg, viszont a mennyiségük miatt néhol felütötte rút fejét a monotonitás.
Élveztem, jókat is röhögtem is rajta, viszont a réteghumor miatt nem árt utánanézned a stílusának. Ha a 10 eurós ára a Steamen nem szimpatikus, sale alatt megkaphatod 2-3 körül.
Teljesen komolytalan
Freakazoid! Deadpool. Lego-kaland.
Ezek a címek jutnak eszembe, amelyekhez tudnám hasonlítani a Serious Sam 2 humorát. Minden egyes pillanatában felbukkan valamilyen abszurd marhaság, miközben látványvilága és designja sokszor közelít egy színes-szagos gyerekmese stílusához, amire rátesz egy lapáttal a rendkívül élénk, harsány színpaletta is. Ez a három screenshot tökéletesen bemutatja az élményt (igen, az ott egy hirdetés a saját játékmotorjukról):
Szia, Unreal!
A Serious Sam 2 játékmenete egyfajta "best of both worlds", azaz a kilencvenes és a kétezres évek elemeinek tök jó keveréke. A sallangmentes, gyors, közvetlen irányítás és fegyverkezelés az Unrealre, a Quake-re és a Duke Nukemre hajaz, a járműhasználat a Halora, a fizikai motorra épülő puzzle-ök pedig a Half-Life 2-re.
A horvát Croteam játéka azonban egy horde shooter, ahol nagy számban, több hullámban törnek rád a különböző típusú ellenfelek. A pályák többsége nyitott és szabad manőverezést tesz lehetővé, ami a taktikázás miatt nagyon fontos. Látvány szempontjából ez viszont kicsit furcsa lehet, mivel bár nagyok a pályák, a nagy, sík területek miatt itt-ott kopárnak tűnhetnek. Szerencsére az egymást követő tematikus szakaszok kellően változatos környezetet biztosítanak.
A ránk támadókat kellemesen változatos arzenállal állíthatjuk meg, viszont nem mindegyik fegyver érződik elég "erősnek". Egy duplacsövű shotgun elsütésénél azért megérdemlünk egy kis mennydörgést, na. Az ikonikus hordozható ágyút viszont imádtam.
Korrekt módon öregedett
A Serious Sam 2 tulajdonképpen egész jó helyzetben van napjainkban:
- Egy túlstilizált, elnagyolt látványvilág általában sokkal jobban öregszik, mint egy fotorealisztikusra tervezett. Melyik állta ki jobban az idő próbáját: a Toy Story 2 vagy a Final Fantasy - A harc szelleme?
- ...mivel 2005-ös, ezért egy nem túl kövér krumplin is elfut. Jól.
- A merész, önreflexív és kikacsintgató stílus egyre többször bukkant fel a különböző médiaplatformokon, a Deadpool sikere meg aztán pláne olaj volt a tűzre.
- Sok retró stílusú indie projekt fut nagyot napjainkban. Az egyik legutóbbi siker a Dusk, ami szintén a kilencvenes évekbeli FPS-eket idézi meg.
- Tartalmaz egy egyszerűen játszható, napjainkban is használható kooperatív módot, amellyel a sztorimód pályáin lehet csapatban darálni. (Deathmatch is van benne, a fandom wiki szerint az azonban a netkód hibái miatt nem túl jó.)